Veelgestelde vragen over MijnSpaarneGasthuis


Algemene vragen
Wat is MijnSpaarneGasthuis?
Wat kost het gebruik van MijnSpaarneGasthuis?
Wat heb ik nodig om MijnSpaarneGasthuis te kunnen gebruiken?
Met wie kan ik contact opnemen als ik meer vragen heb?
Vragen over aanmelden
Hoe kan ik mij aanmelden?
Kan mijn startaccount ook via internet omgezet worden naar een volledig account?
Waarom kan mijn account niet online geactiveerd worden?
Vragen over inloggen
Mijn activatiecode werkt niet
Ik ben mijn MijnSpaarneGasthuis gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Ik krijg de activatiecode of extra inlogcode niet binnen per mail?
Ik kan niet meer inloggen met DigiD. Wat moet ik doen?
Vragen over het gebruik van MijnSpaarneGasthuis
Wanneer kan ik mijn uitslagen bekijken in MijnSpaarneGasthuis?
Waarom staan sommige uitslagen niet in MijnSpaarneGasthuis?
Welke uitslagen staan in MijnSpaarneGasthuis?
Wanneer kan ik een antwoord verwachten als ik een bericht stuur aan mijn zorgverlener?
Wat moet ik doen als de medische informatie in MijnSpaarneGasthuis niet klopt?
Kan ik aanpassingen maken in mijn medicijnoverzicht?
Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) wijzigen?
Kan ik een eerste afspraak maken via MijnSpaarneGasthuis?
Het lukt niet om een herhaalafspraak te maken. Hoe kan dat?
Wat is een afspraakticket?
Hoe kan ik een samenvatting van mijn dossier downloaden?
Wat staat er in de download van de samenvatting van mijn dossier?
Toegang tot de gegevens van een andere patiënt, bijvoorbeeld een familielid
Kan ik iemand anders toegang geven tot mijn account van MijnSpaarneGasthuis?
Kan ik vragen stellen over een andere patiënt via MijnSpaarneGasthuis?
Kunnen mijn partner en ik samen één MijnSpaarneGasthuis hebben?
App voor MijnSpaarneGasthuis - MyChart
Hoe kan ik de app van MijnSpaarneGasthuis downloaden?
Heeft de app van MijnSpaarneGasthuis dezelfde functionaliteiten als de website?
Waarom is de vormgeving van de app anders dan de website?
Technische vragen
Hoe veilig is MijnSpaarneGasthuis?
Hoe veilig is de inlogmethode van MijnSpaarneGasthuis?
Wat is het privacybeleid?
Ik ben automatisch uitgelogd. Waardoor komt dat?
Andere vragen
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Mijn internetbrowser toont MijnSpaarneGasthuis niet


Naar boven



Wat is MijnSpaarneGasthuis?

Mijnspaarnegasthuis.nl is een persoonlijke en beveiligde website van waaruit u:

  • Zelf een (herhaal)afspraak met uw arts maken, wijzigen of afzeggen.
  • Uzelf op de wachtlijst plaatsen voor een sneller polikliniekbezoek.
  • Een vraag stellen aan het zorgteam dat u behandelt.
  • Foto’s uploaden en meesturen in uw bericht aan het zorgteam
  • Uitslagen van onderzoeken inzien, zoals radiologieverslagen en bloeduitslagen.
  • Uw partner, ouder of kind laten meekijken in uw dossier.
  • Uw medicijnen bekijken en wijzigen en een herhaalrecept aanvragen.
  • Vragenlijsten invullen die nodig zijn voor uw behandeling.
  • Uw dossier bekijken via de MyChart app op uw telefoon.
  • Na afloop van uw afspraak de bezoeksamenvatting inzien.
  • Uw actuele gezondheidsproblemen inzien.
  • Het overzicht bekijken van uw medische voorgeschiedenis en chirurgische ingrepen.
  • Alle brieven bekijken, bijvoorbeeld de brief die uw arts aan uw huisarts verstuurt.
  • Folders inzien.
  • Uw allergie-informatie updaten.


Naar boven



Wat kost het gebruik van MijnSpaarneGasthuis?

Mijnspaarnegasthuis.nl is een gratis service voor onze patiënten.



Naar boven



Wat heb ik nodig om MijnSpaarneGasthuis te kunnen gebruiken?

Nadat u zich heeft aangemeld kunt u gebruik maken van MijnSpaarneGasthuis. Hiervoor heeft u nodig:

  • Een computer met toegang tot het internet en een internetbrowser zoals Internet Explorer
  • Een mobiele telefoon of e-mailadres


Naar boven



Met wie kan ik contact opnemen als ik meer vragen heb?

Mocht u vragen hebben over het gebruik, dan kunt u maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 13:00 uur bellen met onze helpdesk via 023 224 02 24. U kunt ook het contactformulier invullen en versturen. Wij nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.



Naar boven



Hoe kan ik mij aanmelden?

  • Maak online een startaccount aan. U heeft hiermee beperkte toegang tot uw dossier. U kunt uw persoonsgegevens inzien en wijzigen en voor een 3-tal poliklinieken een eerste afspraak plannen. U krijgt pas toegang tot uw volledige account als u zich in het ziekenhuis heeft geïdentificeerd. U kunt dit doen bij de receptie of uw polikliniek. Neem uw legitimatiebewijs mee.
  • U kunt zich ook in het ziekenhuis aanmelden. Neem uw legitimatiebewijs mee en vraag een medewerker van de receptie of uw polikliniek om de toegang voor u te regelen. Als u aangemeld bent door een medewerker van het Spaarne Gasthuis ontvangt u per e-mail een activatiecode. Met deze activatiecode kunt u thuis inloggen en uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken. U heeft dan direct toegang tot uw volledige account.


Naar boven



Kan mijn startaccount ook via internet omgezet worden naar een volledig account?

Helaas is dit niet mogelijk. De veiligheid van uw medische gegevens staat voorop in ons ziekenhuis. Wij kunnen u pas toegang geven tot uw dossier als u zich in het ziekenhuis hiervoor heeft kunnen identificeren met een geldig legitimatiebewijs. Dit kan bij de receptie of uw polikliniek. Op deze manier weten wij zeker dat alleen u toegang krijgt tot uw dossier. Via de telefoon of digitaal is deze identificatie niet mogelijk. Wij begrijpen dat dit voor u vervelend is.



Naar boven



Waarom kan mijn account niet online geactiveerd worden?

De veiligheid van uw medische gegevens staat voorop in ons ziekenhuis. Daarom is het alleen mogelijk om uw account te activeren als u zich identificeert in het ziekenhuis. Op deze manier weten wij zeker dat alleen u toegang krijgt tot uw dossier.



Naar boven



Mijn activatiecode werkt niet

Voor uw veiligheid verloopt de activatiecode om de eerste keer in te loggen na 7 dagen. Heeft u niet binnen 7 dagen ingelogd? Laat dan uw MijnSpaarneGasthuis opnieuw activeren. Lees hoe u dit kunt doen bij: Hoe kan ik mij aanmelden?. Zijn de 7 dagen nog niet voorbij en lukt inloggen niet? Neem dan contact op met de helpdesk, 023 224 02 24 (ma t/m do van 09:00 – 13:00 u). U kunt ook het contactformulier invullen en versturen. Wij nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.



Naar boven



Ik ben mijn MijnSpaarneGasthuis gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Klik op de link Gebruikersnaam vergeten of Wachtwoord vergeten op MijnSpaarneGasthuis en volg de instructies. U kunt uw wachtwoord online herstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met de helpdesk, 023 224 02 24 (ma t/m do van 09:00 – 13:00 u). U kunt ook het contactformulier invullen en versturen. Wij nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.



Naar boven



Ik krijg de activatiecode of extra inlogcode niet binnen per mail?

Sommige gebruikers ervaren problemen met het ontvangen van de activatiecode of de extra inlogcode per mail. Zit de mail niet in uw inbox? Dan zit de mail mogelijk in uw spambox. Dit komt door een instelling van de spamfilter van uw provider. Voor vragen over uw mail en over uw spambox kunt u contact opnemen met de klantenservice van uw eigen provider (bijv. KPN, Ziggo, xs4all etc.).



Naar boven



Ik kan niet meer inloggen met DigiD. Wat moet ik doen?

Mijnspaarnegasthuis.nl heeft een nieuwe inlogmethode, die dezelfde veiligheid biedt als DigiD, maar meer mogelijkheden zoals het gebruik van de mobiele app. Vanaf 1 januari 2017 kunt u niet meer inloggen met DigiD. Wilt u opnieuw toegang tot MijnSpaarneGasthuis? Lees hoe u dit kunt doen bij: Hoe kan ik mij aanmelden?.


Naar boven



Wanneer kan ik mijn uitslagen bekijken in MijnSpaarneGasthuis?

U kunt uw onderzoeksuitslagen in MijnSpaarneGasthuis bekijken nadat uw arts deze heeft vrijgegeven voor MijnSpaarneGasthuis. De meeste labuitslagen worden automatisch na 7 dagen vrijgegeven. Het kan daarom gebeuren dat u een uitslag eerder ziet dan dat de arts dit met u besproken heeft. Wilt u uw uitslagen niet eerder zien voordat u uw arts spreekt? Dan kunt u deze functionaliteit uitschakelen onder Overige instellingen onder de knop Instellingen. U kunt deze instelling ieder moment weer wijzigen. Bij sommige uitslagen is het belangrijk dat uw behandelaar u uitleg en extra informatie kan geven. Deze uitslagen krijgt u daarom bij uw afspraak met uw behandelaar en worden na 28 dagen vrijgegeven.
Uitslagen aangevraagd door uw huisarts worden niet getoond in uw dossier op MijnSpaarneGasthuis.


Naar boven



Waarom staan sommige uitslagen niet in MijnSpaarneGasthuis?

Niet alle uitslagen van onderzoeken komen in MijnSpaarneGasthuis. Bij sommige uitslagen is het belangrijk dat uw zorgverlener u uitleg en extra informatie kan geven. Deze uitslagen krijgt u daarom bij uw afspraak met uw zorgverlener.


Naar boven



Welke uitslagen staan in MijnSpaarneGasthuis?

U kunt de uitslagen van de onderzoeken die zijn aangevraagd door uw behandelaar in het ziekenhuis inzien via MijnSpaarneGasthuis. Dit zijn de uitslagen van onderzoeken die u heeft gehad op de polikliniek en tijdens uw opname op de verpleegafdeling in het ziekenhuis. Uitslagen die zijn aangevraagd door uw huisarts zijn niet zichtbaar in MijnSpaarneGasthuis.


Naar boven



Wanneer kan ik een antwoord verwachten als ik een bericht stuur aan mijn zorgverlener?

U kunt binnen 2 werkdagen een antwoord verwachten. Gebruik MijnSpaarneGasthuis niet voor spoed. Neem bij spoed contact op met uw huisarts, buiten kantoortijden de huisartsenpost (contact) of bel 112 in het geval van nood.


Naar boven



Wat moet ik doen als de medische informatie in MijnSpaarneGasthuis niet klopt?

De informatie in MijnSpaarneGasthuis komt direct uit uw medisch dossier. Vraag tijdens uw volgende afspraak aan uw zorgverlener om de gegevens aan te passen. Informatie over uw medicijnen kunt u zelf wijzigen. Lees hoe u dit kunt doen bij: Kan ik aanpassingen maken in mijn medicijnoverzicht?.


Naar boven



Kan ik aanpassingen maken in mijn medicijnoverzicht?

Ja, u kunt medicijnen toevoegen of verwijderen onder de knop Dossier en kies voor Medicijnen. Klik op de knop Verwijderen om een medicijn te verwijderen. Klik op de knop Medicatie toevoegen om een medicijn toe te voegen. Nadat u een wijziging heeft doorgevoerd controleert uw zorgverlener de aanpassingen voordat het in uw dossier wordt gezet.


Naar boven



Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) wijzigen?

Wanneer u bent ingelogd in MijnSpaarneGasthuis, kunt u onder het menu Mijn gegevens, Persoonsgegevens en dan Bewerken uw informatie wijzigen.


Naar boven



Kan ik een eerste afspraak maken via MijnSpaarneGasthuis?

Voor een 3-tal poliklinieken is het mogelijk om met een verwijzing een eerste afspraak te maken bij een polikliniek waar u nog niet onder behandeling bent. Dit geldt voor cardiologie, keel, neus- en oorheelkunde en oogheelkunde. U kunt bij deze poliklinieken een eerste afspraak plannen met een startaccount en met een volledig account.


Naar boven



Het lukt niet om een herhaalafspraak te maken. Hoe kan dat?

Helaas kunt u niet bij alle poliklinieken en specialisten via MijnSpaarneGasthuis zelf een herhaalafspraak maken. Bij een aantal poliklinieken is het plannen van een afspraak ingewikkeld. Een medewerker van het Spaarne Gasthuis doet dit daarom voor u. Dit geldt voor de poliklinieken Chirurgie, Oogheelkunde, Orthopedie, Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie en Revalidatie. Bij de polikliniek Kindergeneeskunde kunt u een verzoek voor een afspraak sturen.
Wanneer u langer dan 1 jaar niet bij uw zorgverlener bent geweest, is het niet mogelijk om een herhaalafspraak via MijnSpaarneGasthuis te maken. Heeft u problemen met uw gezondheid? Neem dan eerst contact op met uw huisarts.


Naar boven



Wat is een afspraakticket?

De afspraaktickets zijn vervolgafspraken die uw arts voor u heeft aangevraagd. Via het afspraakticket kunt u zelf gemakkelijk de afspraak maken op een moment dat voor u uitkomt. Zorg ervoor dat u de afspraak maakt voor de beschikbare datum, zoals linksonder in het ticket vermeld staat. Heeft u vragen of lukt het u niet de afspraak te maken? Bel dan met de polikliniek via (023) 224 0000.


Naar boven



Hoe kan ik een samenvatting van mijn dossier downloaden?

Klik op Dossier, daarna Medische tools en kies voor Samenvatting downloaden.


Naar boven



Wat staat er in de download van de samenvatting van mijn dossier?

Hierin staan medische en persoonlijke gegevens. De samenvatting bevat onder meer contactgegevens, voorgeschiedenis, lab, allergie├źn en het medicatieoverzicht. Deze informatie komt nagenoeg overeen met de informatie die de pati├źnt momenteel al in MijnSpaarneGasthuis ziet staan. De samenvatting bevat alleen de gegevens uit uw dossier die u ook op MijnSpaarneGasthuis kan inzien. De samenvatting bevat bijvoorbeeld niet de notities van uw behandelaar. Heeft u medische vragen over de samenvatting van uw dossier, neem dan contact op met uw arts. Heeft u technische vragen over het downloaden van de samenvatting? Neem dan contact op met de helpdesk.


Naar boven



Kan ik iemand anders toegang geven tot mijn account van MijnSpaarneGasthuis?

JJa, dat is mogelijk. Uw partner, kind of andere naaste kan toegang krijgen tot uw account van mijnspaarnegasthuis.nl. Het geven van toegang kan alleen met uw toestemming. Heeft de persoon die u toegang wilt geven zelf ook een account van MijnSpaarneGasthuis? Dan kunt u hem of haar gemakkelijk toegang geven via Dossier > Toegang door vrienden en familie. Heeft de persoon geen account? Lees dan hier hoe u de toegang kan regelen en vul het formulier in. Lever het formulier, samen met de persoon die u toegang wilt geven, in bij uw polikliniek of de receptie. Zorg ervoor dat u beiden uw legimitatiebewijs meeneemt.


Naar boven



Kan ik vragen stellen over een andere patiënt via mijn MijnSpaarneGasthuis?

Mijnspaarnegasthuis.nl is gekoppeld aan uw eigen persoonlijke medische dossier. U kunt dus alleen vragen stellen voor uzelf. Wanneer u toegang heeft tot de gegevens van een andere patiënt, kunt u wel vragen stellen over deze patiënt.


Naar boven



Kunnen mijn partner en ik samen één MijnSpaarneGasthuis hebben?

Dit is niet mogelijk. Medische informatie is vertrouwelijk. Daarom hebben u en uw partner ieder een eigen MijnSpaarneGasthuis account. U kunt wel toegang aanvragen tot de gegevens van uw partner. Dit kunt u regelen in het ziekenhuis. Neem hiervoor beiden uw legitimatiebewijs mee. Ook moet u beiden toestemming geven.


Naar boven



Hoe kan ik de app van MijnSpaarneGasthuis downloaden?

De gratis app van MijnSpaarneGasthuis heet MyChart (leverancier Epic). Zoek daarom binnen de App Store of Google Play Store op de naam “MyChart”.


Naar boven



Heeft de app van MijnSpaarneGasthuis dezelfde functionaliteiten als de website?

De app bevat een aantal van de functionaliteiten die de website ook biedt, zoals een herhaalafspraak maken, berichten sturen en een herhaalrecept aanvragen. Ook heeft u een overzicht van uw afspraken, uitslagen en medicijnen en heeft u, indien aangevraagd, toegang tot het dossier van uw partner, ouder of kind.
De vormgeving van de app van MijnSpaarneGasthuis wijkt af van de vormgeving van de website, bovendien kan het voorkomen dat er af en toe een paar Engelse woorden staan. Wij realiseren ons dat dit verwarrend kan werken voor u als gebruiker. Mocht u vragen hebben over het gebruik, dan kunt u maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 13:00 uur bellen met onze helpdesk via 023 224 02 24. U kunt ook het contactformulier invullen en versturen. Wij nemen dan binnen 2 werkdagen contact met u op.


Naar boven



Waarom is de vormgeving van de app anders dan de website?

De vormgeving van de app van MijnSpaarneGasthuis wijkt af van de vormgeving van de website, het kan ook voorkomen dat er af en toe een paar Engelse termen staan. Het is echter dezelfde leverancier, dus uw gegevens binnen de app en de website zijn gelijk. Wij realiseren ons dat dit verwarrend kan zijn voor u. De verwachting is dat in de toekomst de vormgeving van de app hetzelfde zal zijn als van de website.


Naar boven



Hoe veilig is MijnSpaarneGasthuis?

Wij gaan op een veilige manier om met uw gegevens. We voldoen aan de normen voor het uitwisselen van medische gegevens op internet. Berichten met medische informatie worden niet verstuurd via de email, maar blijven binnen de beveiligde omgeving.


Naar boven



Hoe veilig is de inlogmethode van MijnSpaarneGasthuis?

De veiligheid van uw medische gegevens staat voorop in ons ziekenhuis. De manier van inloggen op MijnSpaarneGasthuis biedt dezelfde veiligheid als DigiD. Er wordt gebruik gemaakt van een 2-factorauthenticatie. Dit betekent dat u na het invoeren van uw gebruikersnaam en wachtwoord altijd per e-mail of sms een unieke code toegestuurd krijgt. Een extra stap om uw identiteit te controleren.


Naar boven



Wat is het privacybeleid?

Uw gegevens in MijnSpaarneGasthuis komen uit uw medisch dossier. Voor uw gegevens in MijnSpaarneGasthuis gelden dezelfde regels als voor uw digitale dossier dat we in het ziekenhuis gebruiken. U leest meer over het privacybeleid op www.spaarnegasthuis.nl.


Naar boven



Ik ben automatisch uitgelogd. Waarom?

Wanneer u meer dan 15 minuten uw toetsenbord niet gebruikt of nergens op klikt met uw muis, wordt u automatisch uitgelogd. Dit om de privacy van uw gegevens te beschermen. Wij raden u aan uit te loggen als u uw computer verlaat, ook als het maar heel even is.


Naar boven



Hoe kan ik mijn account verwijderen?

U kunt uw account laten verwijderen door een bericht te sturen via MijnSpaarneGasthuis via de knop Informatie, Vragen & Suggesties. Vermeld in dit bericht dat u niet langer gebruik wilt maken van MijnSpaarneGasthuis en uw account wil laten verwijderen. Als uw account voor MijnSpaarneGasthuis verwijderd is, blijven uw medische gegevens binnen het ziekenhuissysteem behouden. U kunt uw account ook tijdens uw bezoek aan het ziekenhuis laten verwijderen. U kunt dit doen bij de receptie of uw polikliniek. Neem uw legitimatiebewijs mee.


Naar boven



Mijn internetbrowser toont MijnSpaarneGasthuis niet

Verouderde internetbrowsers ondersteunen MijnSpaarneGasthuis niet. In dat geval zal uw browser de website niet tonen. De volgende browsers ondersteunen MijnSpaarneGasthuis: Internet Explorer 11, Chrome, Edge, Safari en Firefox.

Naar boven